Utwór jest żartobliwym, ironicznym obrazem Sokratesa. Bardzo
charakterystyczny temat oraz język używany przez skamandrytów. Podmiotem
lirycznym jest Sokrates różniący się od antycznego myśliciela, kontemplującego
życie, filozofa uważanego za poważnego człowieka, nie pozwalającego sobie na
wygłupy i drwiny. Antyczny Sokrates został niesłusznie o demoralizację
młodzieży, czego rezultatem jest skazanie go na śmierć, która została przez
niego przyjęta ze spokojem. Swoje ostatnie chwile spędził w towarzystwie
swojego ucznia – Platona, który zapisywał jego mądrości. W jednym słynnym
zdaniu, które wypowiedział: „Wiem, że nic nie wiem” kryje się twierdzenie, że
rozum ludzki jest ograniczony. Filozof był zwolennikiem intelektualizmu
moralnego, czyli człowiek wykształcony musi być moralny, twierdził, że wiedzy
nie można używać w złym celu i to ma zapewnić człowiekowi szczęście.
Sokrates należał do grupy filozofów humanistów, czyli tych
którzy zastanawiali się nad tym jak żyć alby osiągnąć szczęście. Jego odpowiedzią
na to jest równanie à szczęście = cnota (dobro) + wiedza oraz cytat: „Jeśli
człowiek wie co jest dla niego dobre to może być szczęśliwy”. Sokrates uchodził
za fatalnego męża i ojca, ponieważ zatracił się całkowicie w filozofowaniu. Jego
żona przeszła do historii jako bezwzględna kobieta, mająca wszystko na głowie,
która biła swojego męża.
W wierszu mamy
do czynienia z liryką maski, która nie przemawia wprost, poeta kreuje bohatera,
który wypowiada się w pierwszej osobie przez co utożsamiają się ze sobą. Tuwim
podważa wypowiedziami swojego Sokratesa – intelektualizm moralny, kluczowe
słowa czyli np.: dobro, cnota, zło zostały skontrastowane ze słowami ulicy. Sokrates
Tuwima jest groteskowy, służy to zabawie i radości życia, dlatego autor
korzysta z języka wysokiego jak i niskiego. Bohater nie jest już wybranym,
natchnionym wieszczem tak jak wcześniej, tylko staje się zwykłym człowiekiem.
W pierwszej części
wiersza Sokrates ma do siebie dystans, ukazuje się autoironiczny charakter
bohatera. Słowo ‘wino’ użyte w utworze jest bardzo pojemne znaczeniowo: wielkie
Dionizje, wyróżnienie dwóch postaw wobec życia w psychologii, apolińskiej czyli
intelektualnej, wyważonej, spokojnej z dystansem oraz dionizyjską, czyli
ekstatyczną, zanurzoną w życiu, szaloną, kierującą się uczuciami i intuicją.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz