Okres skamandrycki to pierwszy etap w twórczości Juliana
Tuwima. Oprócz „Sokratesa tańczącego” najbardziej znanym utworem skamandryckim
jest „Do krytyków”, wiersz ma charakter apostroficzny, dominuje funkcja
impresywna, czyli wyrażenie swoich oczekiwań wobec kogoś. Tytuł wskazuje także
na charakter autotematyczny, będzie wyrażał czym dla autora jest poezja, twórca
oraz samo tworzenie. Wiersz jest swojego rodzaju manifestem na słowa krytyki.
Innymi manifestami są także: „Romantyczność” Adama Mickiewicza uznana za
manifest twórczości romantycznej, „Manifest szalony” Kazimierza Wierzyńskiego
odrzucającego dotychczasowe zasady tworzenia poezji, „Oda do młodości” Adama
Mickiewicza gdzie autor przedstawia siłę ludzi młodych oraz nakazuje wycofania się
starszych pokoleń alby młodzi mogli działać oraz „Confiteor” Stanisława
Przybyszewskiego, gdzie autor uznaje, że poeta powinien być kapłanem a sztuka
jest celem sama w sobie.
Tuwim w wierszu „Do krytyków” chce przekazać ze cieszyć
trzeba się z najbardziej prozaicznych rzeczy tutaj jest to jazda tramwajem
przez miasto. Manifest objawia się w tym, że autor odrzuca podejmowanie
poważnych tematów w swoim sztuce i w swoim dziele chce nawoływać ludzi do tego
aby cieszyli się każdą chwilą swojego życia i znaleźli radość w najprostszych
czynnościach. Beztroskie życie i spontaniczność sprawia mu największą radość.
Cieszy go to, że może przemieszczać się przez swoje miasto tramwajem. Kiedy zaczął
zdawać sobie sprawę z tego, że radość sprawiają mu najbardziej zwyczajne sprawy
nachodzi go refleksja nad życiem. Konsekwencją tego jest zwrócenie się do krytyków,
których ironicznie nazywa szanownymi panami, jest to aluzja do tego, że
oczekują oni podejmowania poważniejszej tematyki przez wielkich artystów a nie
tak błahe tematy jak na przykład jazda tramwajem. Mimo pojęcia takiej tematyki
Tuwim ma świadomość tego, że jest artystą, wiersz ma bardzo skomplikowaną budowę,
jest to także dedykowane wymagającym „szanownym panom”, pojawia się zwrot do
adresata co nadaje wierszowi podniosłości przy pisaniu o codzienności. Radość
podmiotu lirycznego wyrażona jest wykrzyknieniem: „Maju! Maju!”, czuje on
połączenie z miastem w którym mieszka. Zastosowana zostaje także przerzutnia
aby upodobnić tekst do prozy, opisując prozę życia.
Poeta chciał tym wierszem przekazać innym, że w czasie
wolności powinni cieszyć się wszystkim co ich otacza, a artyści mogą podejmować
tematy bliskie ich duszy a nie takie jakich oczekuje publika. A poezja może być
odnaleziona na każdym kroku tylko trzeba umieć ją dostrzec.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz